In dit artikel presenteren we enkele voorbeelden van geautomatiseerde systemen bij bedrijven die automatiseerde oplossingen van Mecalux hebben geïnstalleerd om de prestaties van de logistieke installaties te optimaliseren.
Geautomatiseerde magazijnen maken het mogelijk om processen te beheren, te optimaliseren en te versnellen. Steeds meer bedrijven kiezen voor logistieke automatisering en volgens een onderzoek van Global Industry Analysts, Inc. groeit de markt naar verwachting met een samengesteld jaarlijks groeipercentage (CAGR oftewel Compound Annual Growth Rate) van 10,4% tussen 2020 en 2027.
De belangrijkste drijfveer van bedrijven om magazijnen te robotiseren is gelegen in de vele voordelen die het biedt: een hoge productiviteit dankzij een continue goederenstroom 24 uur per dag en 7 dagen per week, lagere onderhoudskosten omdat de apparatuur voor goederenafhandeling minder wordt gebruikt, en een continu voorraadbeheer dankzij Warehouse Management Software (WMS).
Laten we eens kijken naar de werkzaamheden die geautomatiseerd kunnen worden met behulp van Mecalux oplossingen:
Inkomende en uitgaande goederen
Goederen ontvangen en bestellingen versturen zijn twee basisactiviteiten van een magazijn. In deze zones zijn de dagelijkse goederenstromen het grootst. Enerzijds is de goederenontvangst het startpunt van de goederenstromen naar het magazijn. Aan de andere kant zorgt de expeditie voor de distributie van de benodigde producten.
Deze activiteiten kunnen worden versneld met automatische laad- en lossystemen voor vrachtwagens, een oplossing waarmee goederen snel en veilig kunnen worden ontvangen en verzonden door de magazijnen.
Het Spaanse levensmiddelenbedrijf Grupo Siro heeft in zijn magazijn geautomatiseerde systemen geïnstalleerd voor de afhandeling van inkomende en uitgaande producten. In dit geval betreft dit een grote hoeveelheid zware laadeenheden die vaak in- en uitgeslagen moeten worden.
Goederenstromen
Voor de magazijnmedewerker is het verplaatsen van laadeenheden een behoorlijk tijdrovende activiteit. Rollenbanen zijn de meest effectieve oplossing om de verplaatsing van producten te vergemakkelijken, omdat ze veelzijdig zijn en een groot aantal circuits mogelijk maken, van een eenvoudige route van een paar meter lang tot complexere structuren die verschillende zones, etages of gebouwen met elkaar verbinden.
De distributeur van noten en ander gedroogd fruit Tadım heeft bijvoorbeeld een magazijn met geautomatiseerde systemen in Turkije, waar de productielijnen via een circuit van transportbanen met elkaar verbonden zijn. "We hebben het aantal dagelijkse leveringen met 73% verhoogd", vertelt Kemal Güler, logistiek manager. Het bedrijf ontvangt gemiddeld 1.000 pallets per dag. De transportbanen garanderen de continue goederenstroom waardoor de inzet van de apparatuur voor goederenafhandeling tot een minimum beperkt blijft, wat het risico op ongelukken weer verkleint.
Een ander transportsysteem dat wordt gebruikt om verschillende zones van het magazijn met elkaar te verbinden, zijn de elektrische monorailsystemen (EMS). Dit zijn automatische trolleys of productdragers die worden aangedreven door een elektrische motor en die langs een rails voortbewegen die aan het plafond hangt of aan de vloer is bevestigd. De Poolse sapfabrikant Sokpol heeft baat bij deze oplossing: twee magazijnen zijn met de fabriek verbonden via een volledig elektrisch monorailsysteem van Mecalux.
Bedrijven gebruiken ook Automatisch Geleide Voertuigen (AGV’s) of Autonome Mobiele Robots (AMR’s) om verschillende zones met elkaar te verbinden. De Franse papierfabrikant Clairefontaine heeft verschillende AGV's die ontworpen zijn door Mecalux, voor het interne transport in zijn magazijn. Het bedrijf gebruikt het bijvoorbeeld om goederen van het productiecentrum naar het magazijn of van de opslaglocaties naar de verzendzone te verplaatsen.
Goederenopslag
De meest representatieve voorbeelden van geautomatiseerde systemen zijn die welke ontworpen zijn om de opslag zelf te automatiseren, dat wil zeggen de plaatsing van de laadeenheden op de toegewezen opslaglocatie.
Binnen deze categorie onderscheiden magazijnkranen zich van andere geautomatiseerde systemen. Dit is een robot die zich door de gangpaden verplaatst en zelfstandig pallets in- en uitslaat. In Frankrijk beschikt Schaal Chocolatier, een toonaangevende producent van chocolade van topkwaliteit, over een geautomatiseerd magazijn voor pallets. Het is ontworpen door Mecalux en wordt gebruikt om producten op te slaan voordat ze worden gedistribueerd. Het bedrijf heeft besloten om zijn logistiek te automatiseren “zodat de traditionele vorkheftrucks met chauffeur niet meer nodig zijn”, legt Raphael Dorbeau, Methods Department Manager, uit.
Bedrijven met een groot volume aan inkomende en uitgaande goederen kunnen kiezen voor een ander veelgebruikt geautomatiseerde oplossing: het automatische Pallet Shuttle-systeem. Dit is een systeem waarbij een automatische shuttle zich in de opslagkanalen verplaatst om pallets in- en uit te slaan. Deze shuttle wordt met behulp van magazijnkranen of een magazijnwagen naar de gewenste opslagkanalen verplaatst. La Piamontesa, een Argentijns bedrijf gespecialiseerd in vleesproducten, heeft zijn koelcel uitgerust met dit opslagsysteem. “We hadden maar een beperkte ruimte, dus die wilden we optimaliseren om meer artikelen op te kunnen slaan. Na het evalueren van diverse opties, hebben we gekozen voor een geautomatiseerde oplossing”, verklaart ingenieur Diego Ghersi, Engineering and Projects Manager bij La Piamontesa.
In magazijnen waar kleine artikelen worden opgeslagen bestaat de mogelijkheid een Miniload te installeren. Deze functioneert op dezelfde manier als een magazijnkraan: de Miniload verplaatst zich in elk gangpad en slaat de artikelen in en uit de magazijnstellingen zonder tussenkomst van magazijnmedewerkers waardoor het goederenbeheer en het klaarzetten van bestellingen snel en soepel verlopen. De Spaanse producent van rundvlees Elaborados Cárnicos Medina heeft zijn opslagruimte gerobotiseerd met een automatische Miniload van Mecalux. Volgens José López, Directeur Operations, “het geautomatiseerde systeem is onmisbaar geworden voor het productieproces, we zouden niet meer zonder kunnen.”
Klaarzetten van bestellingen
Het klaarzetten van de bestellingen is één van de meest veeleisende werkzaamheden. Hiervoor passen bedrijven het “goederen naar man” oftewel “goederen to man” principe toe. Bij deze strategie worden de magazijnmedewerkers bij pickstations ingezet en worden de goederen via geautomatiseerde systemen zoals bijvoorbeeld stapelkranen of transportbanden naar hen toe gebracht.
De gereedschapsfabrikant SAM Outillage heeft het klaarzetten van bestellingen geoptimaliseerd dankzij de automatische Miniload van Mecalux, waarmee de “goederen naar man”-methode kon worden geïmplementeerd. Candice Aubert, Logistics Manager, legt uit: “Voorheen moesten operators per dag, 10 tot 12 km afleggen in het magazijn om de artikelnummers te vinden die ze nodig hadden. Met de automatische Miniload worden de goederen automatisch naar de pickstations verplaatst.”
Magazijnbeheer
Een goede organisatie en een goed beheer van het magazijn zijn van fundamenteel belang om een goede service te kunnen bieden. Met Warehouse Management Software kunnen bedrijven de producten logischer en efficiënter beheren, wat leidt tot betere prestaties.
Easy WMS is geïmplementeerd in meer dan 1.000 installaties in 36 landen. De voordelen van dit programma zijn onder andere voorraadbeheer, waardoor de status van de voorraden, de locatie en de bestemming bekend zijn, en soepele product- en informatiestromen.
Maison François Cholat, een Frans bedrijf gespecialiseerd in materialen en gereedschappen voor landbouwers, heeft het magazijn uitgerust met Easy WMS om een totale traceerbaarheid van de producten te waarborgen. De verkoop en opslag van fytosanitaire producten zijn twee activiteiten die sterk gereglementeerd zijn in Frankrijk en waarvoor volledige traceerbaarheid verplicht is sinds 2016. “We hadden een WMS nodig dat een klant zou kunnen terugvinden op basis van een bepaald product en dat belangrijke informatie over de producten zou kunnen vastleggen, zoals de productiedatum of het batchnummer. Op die manier kunnen we, indien nodig, gemakkelijk een artikel van de markt halen”, legt Morgane Cholat, Logistiek Manager van het bedrijf, uit.
Geautomatiseerde systemen voor betere prestaties
Geautomatiseerde systemen zijn oplossingen die door veel bedrijven worden gekozen om de prestaties van hun activiteiten te verbeteren. Magazijnkranen, transportbanen en Pallet Shuttle-systemen kunnen in elk magazijn worden geïntegreerd om de goederenstromen te optimaliseren.
Mecalux heeft van talloze magazijnen de werkzaamheden geautomatiseerd. Denkt u er ook over om uw logistiek te digitaliseren en te robotiseren? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen voor meer informatie.